fredag 29 maj 2009

Nu sörjer jag på riktigt

Jag har hela tiden försökt se framåt sen jag fick reda på att Second Sweden ska stängas ner. Det kändes hårt men vägrade låta det förstöra min SL upplevelse och tänkte att vad spelade det för roll om simen hette Second Sweden eller Malmö och bara låg en sim åt höger. Jag försökte hålla humöret uppe för mina vänner men även Ui eftersom jag vet hur Second Sweden varit hans skötebarn och hur han lyckats få liv i en sim som höll på och dö ut. Jag vet själv hur det känns när ens projekt som man lagt ner så mycket tid för stängs ner, det är ju så det ser ut i internetvärlden. Tyvärr, efter 10 år online så har jag lärt mig det den hårda vägen.

Men inatt känner jag faktiskt en enorm sorg. Det kändes när jag såg vad som hänt med gamla stan. Som om det inte var nog med att Second Sweden ska stängas ner, varför måste den förstöras så här? Butiksägare som inte hunnit tömma sina butiker ens. Jag ville gå runt och ta lite bilder före allt försvann, men inte nu när det ser ut så här. Det här var inte det jag ville ha som sista minne av SS.

Inatt känner jag djup sorg över det ödet Second Sweden har gått till mötes. Det här var inte värdigt, nog är vi alla skyldiga Second Sweden en mycket värdigare begravning än det här. Oavsett vad vi har haft för olikheter avatarer imellan, så har vi alla Second Sweden att tacka för många av de vänner och skratt det har gett oss.

Inatt sörjer jag, men jag vet att jag har vänner som kommer att peppa upp mig tills imorgon så att jag kan köra mitt planerade event ändå. Vänner som så många gånger förut peppat mig vid bänkarna. Vänner som just nu i skrivande stund försöker få mig på bättre humör genom att dansa i röda ballonger och spelar "99 red ballons" för mig. Vänner som jag har tack vare Second Sweden.

Du var värd ett bättre öde än det här.



14 kommentarer:

  1. Jag förstår att man är frustrerad och ledsen men att agera så är inte den rätta vägen för att lösa upp en konflikt eller dämpa sina känslor. VI skall vara väldigt lyckliga att vi (dem flesta av oss) kan spela secondlife helt gratis och få riktigt kul, att det dessutom finns svenska simar är bara bonus, för mig spelar det ingen roll om det är Malmö eller annan stad, det är bara en SIM, det är vi användare som gör SL roligare / trevligare inte ett namn på en SIM. Att gnälla löser inga problem försök istället komma på positiva saker, gillar ni secondlife, försök promota secondlife och svenska simar, det gör jag varje dag, och det kan ni också göra. Jag vill tacka alla som gör eller har gjort ett jättebra jobb på SS och i framtida svenska simar, alla artister som ställt upp. Den som har förstört simen i natt bör tänka om och kanske be om nåd ! =) !! Remember Have Fun ! and Free Your Mind / NEO T

    SvaraRadera
  2. kan bara hålla med jag tycker det är så fruktansvärt dålig stil att förstöra och rasera, ss kunde väl för fan få försvinna med värdighet... balongerna var fina:)/vampi

    SvaraRadera
  3. jag tror vi lyckades vända lite på det och göra något intressant av det tråkiga som råkade hända....

    SvaraRadera
  4. Vet inte riktigt vad jag ska säga...
    Du beskriver väldigt bra det jag också känner, man har försökt se framåt, ha en framtidstro. Men i kväll rasade den en bit (men inte helt), tillsammans med husen i SS.

    Även min tilltro till folk har fått sig en törn. Inte bara ikväll, utan också den senaste veckan har jag förundrats över vissas sätt att tackla den här situationen.

    Men som i den verkliga världen, så är vi alla olika, så även i SL. Det måste man ta med i beräkningen, alla har sina livsöden och trauman och framgångar med i bagaget in till SL, alla tycker olika. Det är helt ok. Trisst om alla tycker lika. :)

    MEN, och nu låter jag som en dagisfröken, man FÅR INTE vara elaka mot varann,inte prata skit om nån som inte är där och kan försvara sig, inte skada varann, inte förstöra andras saker. SNÄLLA!!! PRATA med varann istället, försök lösa situationen på ett konstruktivt sätt.

    Man ska inte ta SL på för stort allvar brukar det sägas, så sant. Men som folk också brukar säga, kom ihåg att det finns riktiga personer med känslor bakom varje avatar. Du vet inte hur mycket dina ord eller din handling kan skada.

    Blåögda jag vägrar sluta hoppas på en ny bättre värld, där vi har kul och kommer överrens, fast vi inte tycker likadant. Som de vuxna människor vi faktiskt är.

    Och du Aallo, vi är här och peppar dig. I morgon ska vi festa allt vad tygen (hm, djurhudarna, de lilla vi har på oss...) håller!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tycker det är rent ut sagt skandal hur man kan bete sig som en del har gjort. Ui som gjort så mycket för SS. Slitit så hårt för att få allt att fungera och såhär tackar en del. Detta är givetvis inget beslut som Ui tagit själv att stänga ner SS. Jag står bakom Ui till 100% och för de som inte gör det så är SL stort så gå och göm er så vi andra slipper dela er pessimistiska inställning. //Jazon

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det lite sorgligt att Second Sweden som betytt så mycket för så många nu upphör att excistera. Trots att det en gång i tiden var jag själv som på uppdrag av dåvarande ägaren till SS, gjorde skisserna som kom att ligga till grund för hur skärgårdsdelen byggdes. Även om det även andra som var med och byggde Skärgården så känner jag en glädje över att det blev en så uppskattad samlingsplats för så många under ett par år.

    Jag har hunnit vara med om en hel del förändringar under min tid i SL. En del uppslitande och ja nästan traumatiska till en början.
    Men en trots att det sett ut som katastrof och världarnas undergång har det alltid kommit något gott ut av det till sist. I kriser frodas kreativiteten, vänner samlas till stordåd, nya vänskaper uppstår och nya erfarenheter stärker alla inblandade.

    Så jag är övertygad om att efter en liten tid av oro och sorg, kommer krativiteten och livsglädjen att frodas i svenskbygderna som aldrig förr.

    Kay Uggla

    SvaraRadera
  7. För kännedom!
    Det var jag som raserade stadskärnan i gamla stan Det var liksom mitt slutliga avslut i SS
    Har alltid älskat SS nu är det över, Snyft
    Kram till alla mina vänner (om jag har några kvar)
    /Fia

    SvaraRadera
  8. Carina var inte speciellt glad eftersom hon skulle ta kopior på allt idag. Nu kunde hon inte det för mycket var raserat av dig. Hon och Kaja var mycket bedrövade. Carina har sparat det som gick att sparas för framtiden. Likaså Fenoe som skulle filma en sista gång, Wizanna som skulle ta bilder och alla andra som ville packa ihop sina butiker i lugn och ro.

    Jag och många med mig är mycket besvikna på hur du har agerat Fia! Du fick mitt förtroende och missbrukade det.

    /Ui

    SvaraRadera
  9. Tycker du är lite väl hård nu UI
    Missbrukat förtroendet? Kan hända men
    Som Du och Alla andra vet har jag jobbat stenhårt för SS Jag har Arangerat oräknerliga partyn och delarangerat ännu fler, Jag har hjälpt newbees, fått avatarer att hyra hus gjort reklam varit behjälplig med alla möjliga saker sett till att det varit musik i simmarna alltid streamat när min dator varit på, Gjort mitt bösta för att SS ska vara ett trevligt ställe att komma till! En enda gång har jag varit destruktiv och det var igår.
    Som sagt du kan säga att jag har missbrukat förtroendet men själv tycker jag jag gjort otroligt mycket för SS
    /Fia

    SvaraRadera
  10. Just darför FIA, borde du ha tänkt ut innan du agerade på det sättet, med tanke på allt det du har gjort och hur respekterad du va.

    SvaraRadera
  11. Du förstörde allt du gott du gjort för SS på några timmar. Det var flera som försökte stoppa dig men du vägrade. Många är besvikna på dig Fia, oerhört besvikna. Du gjorde en redan jobbig sak ännu jobbigare för många, det är faktum. Jag skulle önska att du tog ditt ansvar och bad alla som är besvikna på dig om ursäkt, en ärlig sådan. Och detta var verkligen att missbruka ett förtroende, du har förstört något som inte han sparas för framtiden.

    Framförallt bör du be alla som så desperat försökte stoppa dig om ursäkt. Du körde över dom fullständigt. Jag kan själv inte förstå vad det var som drev dig att ha sönder allt, som var så starkt att du ignorerade den skaran av människor som skrek åt dig att sluta.

    Ta ditt ansvar för vad du gjort även för din egen skull. Jag har hört från flera håll att du tänker ta ett break från SL, vore det inte skönare att göra det med ett bra avslut med alla så att du i så fall kan återvända med rent samvete?

    SvaraRadera
  12. Jag måste säga att jag tycker oxå att det är för bedrövligt att gå bärsärk på denna vackra sim ...Jag har inte varit där så ofta det senaste halvåret men känner stor sorg över just att den blev förstörd på det sättet .Ui , Kaja och Carina har stått för uppbyggnaden och måste ha mått dåligt när de såg det ..

    Fia var säkert påverkad av en del hejjarop och gick för långt .. Jag vet inte för jag var inte med på festen under kvällen och inte efteråt heller.

    Det jag tycker nu undrar över är :
    Hade hon fått full tillåtelse till att unlinka andras saker oh byggen ?!

    Jaja.. Nu är det försent men att ångra ? JA , det tycker jag oxå att man ska och att be om ursäkt. SS kunde ha fått rivas utan detta i minnet !

    SvaraRadera
  13. Då får jag göra en fullständig redogörelse på hur det gick till. Men först får jag be alla berörda om ursäkt så det är gjort.
    Som sagt vi hade ss rip party där stämningen stundom var lite hetsk vi körde till ca 24.00 därefter tog vi lite kort. efter det drog vi oss mot stadskärnan samtidigt som vi rev hus på vagen (vi = jag dom andra tittade på eftersom dom inte hade rättigheter. efter ett tag kom vi till torget och där började vi med att montera ner club erth till minsta prim. därefter tog vi oss an husen omkring. Efter ett tag började det ströma till nyfikna varav e n del var mindre positiva till rivningen. doch var det bland annat aqua vilken jag tidigare haft konflikter med som var mest högjud vilket vi inte brydde oss särskillt mycket om vi avslutade med att kasta runt stolar och bord samt rycka upp gatorna. vid det laget hade det kommit fler avatarer som började protestera varvid vi i stället stack hem till mig för att städa huset. efter ett tag kom Allo som började med att fästa en bur på mig och skicka upp mig i luften. jag svarade med attsätta mystin på henne och aqua. då bannade hon mig från min egen tomt.
    Efter det flög vi tillbaka till stan för att tita lite och ev slutföra arbetet. efter att vi tagit ner några lösa skyltar varit på emigrantmuseet och tagit gratis tavlor så kom allo tillbaka och bannade mig. jag hamnade härvid i ss2 där jag såg att det var folk vid min altan. Efter det kom allo tillbaka ochinnan jag visste ordet av var jag bannad i ss2 med då hamnade jag i malmö där jag gick omkring samtidigt som allo städade klar mitt hus det kom saker hela tiden till lost and found. Efter att ha imat lite med några loggade jag ut. som sagt förlåt än en gång alla som drabades
    /Fia

    SvaraRadera
  14. Jag kan tala om att jag inte lagt någon mysti på Fia överhuvudtaget. När jag insåg vad som hänt och hände så satte jag en bann direkt på Fia i båda simmarna, och började sedan att returnera sakerna. Ser ingen anledning att leka runt med mystin, då Ui tydligt redogjort för oss att den är inte tillåten. Och din bann förstår du förhoppningsvis själv varför du fick.

    SvaraRadera